VYHLÁŠKA č. 4/2005
Obecně závazná vyhláška, kterou se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní vetší počet osob
platnost: ano
působnost: samostatná
datum účinnosti: 28.6.2005
Zastupitelstvo města Litomyšl se na svém zasedání dne 9. června 2005 usneslo vydat na základě § 29 odst. 1 písm. o) bod 2. zákona č.133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a v souladu s § 10 písm. d) a § 84 odst. 2 písm. i) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, tuto obecně závaznou vyhlášku:
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
článek 1
(1) Obecně závazná vyhláška stanoví podmínky požární bezpečnosti pro zabezpečení kul-turních, sportovních, společenských, zábavních, politických, obchodních, náboženských a jiných obdobných akcích a shromážděních, kterých se zúčastňuje větší počet osob (dále jen „akce“).1),2)
(2) Za plnění podmínek k zabezpečení požární ochrany při akcích odpovídá právnická osoba, podnikající fyzická osoba nebo skupina osob včetně sdružení občanů, kteří pořádají akci na území města Litomyšle (dále jen „organizátor akce“).
__________________________________________________
1) § 27 odst. 1 písm. f) bod 3. zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, § 9 písm. a) nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochra-ně, ve znění pozdějších předpisů
2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů
__________________________________________________
článek 2
(1) Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) stanovením podmínek požární bezpečnosti při akcích – souhrn opatření, kterými se sta-noví rozsah a způsob zabezpečení požární ochrany před zahájením akce, v jejím průběhu a při jejím ukončení,
b) ukončením akce – ponechání místa konání akce v požárně nezávadném stavu včetně dodržení podmínek stanovených smlouvou podle § 3 odst. 4 této obecně závazné vyhlášky,
c) shromažďovacím prostorem – vnitřní nebo venkovní prostor určený pro shromažďování většího počtu osob,3)
d) vnitřním shromažďovacím prostorem – prostor, který je po obvodě a shora vymezený sta-vebními konstrukcemi, přičemž se za stavební konstrukce považují také konstrukce přemístitelné (posuvná stěna či střecha apod.) nebo krátkodobé, popřípadě dočasné (stano-vé, kontejnerové, buňkové apod.),4)
e) venkovním shromažďovacím prostorem – prostor, který je neuzavřený po obvodě ne-bo shora, avšak vytvořený nebo vymezený stavebními konstrukcemi (tribunou, pódiem, ohradní stěnou, oplocením, přenosnými zábranami apod.), okolním terénem nebo přírodním prostředím (svah, skála, vodní plocha); také prostor v uzavřeném nebo polouzavřeném vol-ném prostranství (dvory apod.),4) prostor na veřejném prostranství i mimo něj pod širým ne-bem.2)6)
(2) Členění akcí podle místa konání a počtu osob
a) akce ve vnitřním shromažďovacím prostoru podle § 2 odst. 1 písm. c) a d) této obecně zá-vazné vyhlášky určeném k tomuto účelu v souladu se zvláštním právním předpisem5)
1. u něhož z dokumentace ověřené stavebním úřadem vyplývá počet osob, pro které je prostor určen (tj. maximální povolený počet přítomných osob),
2. u něhož nebyla v dokumentaci ověřené stavebním úřadem stanovena maximální hrani-ce počtu osob, které se mohou v tomto prostoru současně vyskytovat, pak se za tento počet považuje 200 osob a více
b) akce ve venkovním shromažďovacím prostoru podle § 2 odst. 1 písm. c) a e) této obecně závazné vyhlášky vymezeném alespoň ze tří stran pevnými překážkami, zejména budovami, ohradními zdmi nebo oplocením, kde se předpokládá přítomnost 300 osob a více
c) akce na volném prostranství, kterých se zúčastní 500 osob a více
____________________________________________________
2) Např. zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění´pozdějších předpisů
3) Např. § 3 písm. e) vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj č. 137/1998 Sb., o obec-ných technických požadavcích na výstavbu, ČSN 73 0831
4) ČSN 73 0831 Požární bezpečnost staveb. Shromažďovací prostory
5) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve zně-ní pozdějších předpisů
6) Např. § 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
__________________________________________________
ČÁST DRUHÁ
Stanovení podmínek požární bezpečnosti pro pořádání akce
článek 3
(1) K pořádání akce lze využívat pouze:
a) stavbu, která je k tomuto účelu určena v souladu se zvláštním právním předpisem7). Or-ganizátor akce oznámí Městskému úřadu předpokládaný počet současně přítomných osob. Nelze-li zajistit prokazatelnost nepřekročení maximálního počtu současně přítomných do 200 osob, organizátor zabezpečí požární bezpečnost v souladu s touto obecně závaznou vyhláškou.
b) venkovní shromažďovací prostor v souladu se zvláštním právním předpisem8) přičemž nesmí být překročen maximální počet osob prokazatelně stanovený projektovou dokumen-tací. Organizátor akce oznámí Městskému úřadu předpokládaný počet současně přítom-ných osob. Nelze-li zajistit prokazatelnost nepřekročení maximálního počtu současně pří-tomných do 300 osob, organizátor zabezpečí požární bezpečnost v souladu s touto obecně závaznou vyhláškou.
c) volné prostranství. Organizátor akce oznámí Městskému úřadu předpokládaný počet sou-časně přítomných osob. Nelze-li zajistit prokazatelnost nepřekročení maximálního počtu současně přítomných do 500 osob, organizátor zabezpečí požární bezpečnost v souladu s touto obecně závaznou vyhláškou.
(2) V případě, že organizátor akce není vlastníkem prostoru (stavby, místa), kde se akce koná, kromě volného a veřejného prostranství, musí být před započetím akce rozsah odpovědností stanoven smlouvou.9)
(3) Organizátor akce prokazatelně stanoví rozsah a způsob zabezpečení požární ochrany, včetně povinností a způsobu plnění úkolů všech osob podílejících se na organizačním a technickém zajištění akce a osob účastnících se akce, přičemž postupuje způsobem sta-noveným zvláštním právním předpisem.10)
(4) V případě pořádání akcí opakovaně na tomtéž místě za shodných podmínek, lze sta-novit rozsah a způsob zabezpečení požární ochrany pro určený počet akcí jednotně, přičemž před každou jednotlivou akcí musí být provedena kontrola dodržování stanove-ných podmínek požární bezpečnosti podle odst. 9 tohoto paragrafu včetně odstranění zjiš-těných závad.
(5) Organizátor akce (právnická či podnikající fyzická osoba)11) zřizuje preventivní po-žární hlídku. Preventivní požární hlídka je zpravidla složena z velitele a dvou členů.
___________________________________________________
7) Např. § 85 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů
8) § 18 zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů
9) § 2 zákona č. 133/1985 Sb.
10) § 15 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečností a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
11) § 13 zák. č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
12) § 16 a § 16a zákona č. 133/1985 Sb., § 24 vyhlášky č. 46/2001 Sb.
__________________________________________________
(6) Organizátor akce zajišťuje odpovídající podmínky pro činnost preventivních požárních hlídek, zejména aby:
a) činnost v preventivní požární hlídce vykonávaly pouze osoby, které absolvovaly od-bornou přípravu12),
b) byly vymezeny úkoly preventivní požární hlídky, přičemž úkoly musí být stanoveny tak, aby je bylo možné velitelem a členy preventivní požární hlídky obsáhnout a byly stanoveny vždy ke konkrétní fyzické osobě; (některé podrobnosti k činnosti preven-tivních požárních hlídek jsou uvedeny v příloze č. 1 této obecně závazné vyhlášky,
c) byl stanoven a zabezpečen funkční způsob komunikace pro průběh akce k zajištění neod-kladného předávání informací mezi velitelem a členy preventivní požární hlídky
(7) Organizátor akce seznámí odpovídajícím způsobem a v potřebném rozsahu se sta-novenými opatřeními k zabezpečení požární ochrany
a) osoby podílející se na zabezpečení akce (např. pořadatelská služba, městská policie, poli-cie ČR),
b) účinkující (např. osoby zajišťující program a vystoupení, prodejci včetně všech osob zajišťujících pro ně technické zázemí; dále jen „účinkující“)
(8) Organizátor akce zajistí kontrolu plnění stanovených podmínek požární bezpečnosti pro akci – před zahájením (včetně přípravných činností), v průběhu a při ukončení akce; podrobnosti k zajištění kontroly jsou uvedeny v příloze č. 2 této obecně závazné vyhláš-ky.
V případě, že
a) byly při kontrole před zahájením akce zjištěny závažné nedostatky a tyto nebyly odstraněny – organizátor akci nezahájí,
b) v průběhu akce nastane situace, která vyvolává bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření – organizátor akci přeruší popřípadě ukončí; přerušení nebo ukončení akce organizátor akce zabezpečí i tehdy, jestliže by v případě vzniku požáru byly ohroženy nebo znemožněny – únik či záchrana osob nebo majetku.
(9) K vytvoření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce organizátor akce dále zajistí
a) vymezení prostoru pro příjezd a umístění mobilní požární techniky jednotek požární ochrany, a to vždy i v případě akce konané ve venkovním shromažďovacím prostoru; mu-sí být vyznačen zákaz stání vozidel v místech, kde by bránila příjezdu mobilní požární techniky jednotek požární ochrany, východům z prostor (stavby), které mají sloužit k úniku osob nebo evakuaci, znemožnila použití odběrního místa požární vody,
b) umístění atrakcí (např. pouťových), prodejních míst nebo stánků, ukázek služeb apod. tak, aby byl umožněn průjezd požární techniky, aby nedošlo k zastavení nebo omezení přístupu k požárně bezpečnostním zařízením nebo věcným prostředkům po-žární ochrany, které jsou potřebné k provedení zásahu, např. požární hydranty,
c) rozmístění a umístění13) přenosných hasicích přístrojů v potřebném množství a druzích na vhodných a přístupných místech pro pořadatele a preventivní požární hlídku.
____________________________________________________
12) § 16 a § 16a zákona č. 133/1985 Sb., § 24 vyhlášky č. 46/2001 Sb.
13) § 2 odst. 5 a 6 a § 3 vyhlášky č. 246/2001 Sb.
__________________________________________________
(10) Pro případy, kdy účastník akce (fyzická osoba) nedbá podmínek této obecně závazné vyhlášky, pokynů organizátora, preventivní požární hlídky nebo členů pořadatelské služby týkajících se požární bezpečnosti při akci, organizátor akce zabezpečí postup pro vy-loučení takové fyzické osoby z účasti na akci.
(11) Při stanovení požadavků požární bezpečnosti provizorií, tj. dočasných staveb, slouží-cích ke krátkodobým (jednorázovým, sezónním apod.) akcím výstavního, prodejního, zábavního apod. charakteru, se tyto shromažďovací prostory posuzují dle normativ-ních požadavků.4)
článek 4
(1) Při akcích ve vnitřním shromažďovacím prostoru, jejichž součástí (tj. součástí progra-mu/produkce/představení) jsou efekty s otevřeným ohněm nebo obdobným možným zdrojem zapálení (žhavé částice, žhavé předměty apod.), musí být zajištěna opatření dle § 3 odst. 5 této obecně závazné vyhlášky, přičemž alespoň jeden člen preventivní požární hlídky musí být v blízkosti výskytu otevřeného ohně a musí mít u sebe vhodný hasební pro-středek.
(2) Při akcích, jejichž součástí bude provádění některých činností, které by mohly před-stavovat zvláštní rizika (např. pyrotechnické efekty, ohňostroje, plnění balónků plynem apod.) musí být dodržovány požadavky zvláštních právních předpisů14); plnění balónků plyny, které ve směsi se vzduchem tvoří hořlavou nebo výbušnou směs (např. vodík, acety-lén) je zakázáno.
článek 5
(1) Účinkující a účastníci akce musí dodržovat povinnosti vyplývající z předpisů o požár-ní ochraně15), této obecně závazné vyhlášky a dalších pokynů organizátora akce vztahují-cích se k zabezpečení požární ochrany, preventivní požární hlídky nebo členů pořadatel-ské služby týkající se požární bezpečnosti při akci.
(2) Účastníkům akce je zakázáno přinášet nebo použít při akci látku nebo předmět, které by mohly být použity jako zápalný prostředek (např. zápalná láhev).
(3) Při akci nesmí její účastníci manipulovat s prostředky, které mohou způsobit hoření a v jeho důsledku ohrožení života, zdraví a majetku. V případě běžných předmětů (např. zapa-lovač či zápalky) si musí fyzická osoba počínat tak, aby nedošlo k požáru.15)
____________________________________________________
4) ČSN 73 0831 Požární bezpečnost staveb. Shromažďovací prostory
14) Např. vyhláška Českého báňského úřadu č. 174/1992 Sb., o pyrotechnických výrob-cích a zacházení s nimi
15) Např. zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
__________________________________________________
ČÁST TŘETÍ
článek 6
Sankce
Porušení této obecně závazné vyhlášky lze postihovat podle zvláštních právních předpisů. 16)
ČÁST ČTVRTÁ
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
článek 7
(1) Prokazatelnost plnění povinností stanovených předpisy o požární ochraně18) a dodržo-vání podmínek požární bezpečnosti stanovených touto obecně závaznou vyhláškou za-bezpečuje organizátor akce.
(2) Povinnost dodržovat podmínky požární ochrany stanovené touto obecně závaznou vy-hláškou se vztahuje také na akce, které se uskuteční po nabytí její účinnosti, i když jejich příprava byla zahájena před nabytím její účinnosti.
(3) Touto obecně závaznou vyhláškou se ruší Obecně závazná vyhláška města Litomyšl č. 5/04 kterou se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčast-
ní větší počet osob.
(4) Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 28. června 2005.
Ing. Jan Janeček Mgr. Vladimír Novotný
starosta místostarosta města
____________________________________________________
16) např. zákon č.128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů
zákon č.200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
__________________________________________________
Příloha číslo 1 k obecně závazné vyhlášce města Litomyšle č.4/05
Některé podrobnosti, které uplatní organizátor akce při zřizování preventivní požární hlídky a stanovení jejích úkolů
1. Podrobnosti ke zřizování preventivní požární hlídky
a) Preventivní požární hlídka je zpravidla složena z velitele a dvou členů preventivní požární hlídky. Preventivní požární hlídka složená z méně osob je možná pouze v případech, kdy veškeré povinnosti určené preventivní požární hlídce mohou být zajištěny tímto sníženým počtem osob zařazených do preventivní požární hlídky,
b) vyšší počet osob v preventivní požární hlídce, resp. větší počet preventivních požárních hlídek se zřizuje s ohledem na počet účastníků akce a na konkrétní podmínky pro evakuaci osob a zahájení hasebních prací, např. s ohledem na rozlehlost místa konání akce, počet účastníků a členitost únikových komunikací,
c) do preventivní požární hlídky mohou být zařazeny osoby starší 18 let, které musí být těles-ně a duševně zdatné pro plnění stanovených úkolů (zejména se zřetelem na předpokládané zajišťování evakuace osob se doporučuje u osob starších 62 let vyžádání stanoviska ošetřujícího lékaře ke zdravotnímu stavu),
d) osoby zařazené do preventivní požární hlídky nesmí nastupovat k výkonu činnosti v preventivní požární hlídce pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek ani tyto poží-vat během výkonu činnosti,19)
e) velitel i členové preventivní požární hlídky musí být při akcích viditelně označeni visač-kou či rukávovou páskou s nápisem „VELITEL PREVENTIVNÍ POŽÁRNÍ HLÍDKY“ či „ČLEN PREVENTIVNÍ POŽÁRNÍ HLÍDKY“ (doporučen je červený podklad s čer-ným nebo bílým nápisem, případně bílý podklad a červený nápis)
f) úkoly stanovené preventivní požární hlídce musí být uvedeny jednoznačně, konkrétním osobám a musí být součástí odborné přípravy osob zařazených do preventivní požární hlídky,
g) příslušnou dokumentaci požární ochrany zpracovává a případně vede osoba odborně způ-sobilá nebo technik PO s příslušnou kvalifikací,
h) odbornou přípravu osob zařazených do preventivní požární hlídky provádí osoba odborně způsobilá nebo technik PO s příslušnou kvalifikací.
2. Podrobnosti k úkolům preventivní požární hlídky a velitele preventivní požární hlídky
2.1 Velitel preventivní požární hlídky
a) odpovídá za plnění úkolů preventivní požární hlídky,
b) zajišťuje provedení kontrolních úkonů podle článku 3 odst. 8 této obecně závazné vyhlášky ve stanoveném rozsahu a určeným způsobem, provedení záznamů o provedených kontrol-ních úkonech a zjištěných skutečnostech, např. v požární knize nebo jiném určeném dokumentu, zajistí, aby zápis podepsali ti, kteří kontrolu provedli; záznam obsahuje vždy datum a čas, jména členů preventivní požární hlídky, stav prostoru (objektu) včetně popisu případných nedostatků a způsobu jejich odstranění,
c) předkládá záznam o výsledku kontroly provedené před zahájením akce organizátorovi akce nebo jím určené osobě, což tito potvrdí svým podpisem,
d) předkládá záznam o výsledku kontroly provedené při ukončení akce organizátorovi ak-ce nebo jím určené osobě, což tito potvrdí svým podpisem.
2.2 Členové preventivní požární hlídky
a) provádějí kontrolu stanoveného prostoru dle schválené dokumentace požární ochrany pro činnost preventivní požární hlídky (např. rozmístění hasicích přístrojů, zajištění volných únikových cest a východů včetně jejich průchodnosti a provedení označení, vybavení hyd-rantových skříní apod.); kontrolují příslušné doklady, jimiž se prokazuje plnění stanove-ných povinností a podmínek požární bezpečnosti,
b) jsou oprávněni vydávat pokyny podle článku 5 odst. 1 této obecně závazné vyhlášky a v případě nebezpečí z prodlení také podle článku 3 odst. 8 písm. b) této obecně závazné vy-hlášky akci přerušit,
c) plní další úkoly stanovené pořadatelem akce.
2.3 Osoba, zařazená do preventivní požární hlídky je povinna
a) zúčastnit se odborné přípravy preventivní požární hlídky, jejíž součástí je mimo jiné se-známení se s charakterem akce, s místem konání akce, s dokumentací požární ochrany – dokumenty, kterými jsou stanoveny podmínky požární bezpečnosti pro akci (např. úkoly preventivní požární hlídky, případně i požární řád, požární poplachové směrnice a v objektech, kde jsou složité podmínky pro zásah i požární evakuační plán a dokumentace zdolávání požárů). Vymezení, o které dokumenty se jedná, přísluší organizátoru akce a mu-sí být uvedeny v tématickém plánu a časovém rozvrhu odborné přípravy preventivní požár-ní hlídky,
b) k výkonu činnosti požární hlídky nastoupit v časovém předstihu před zahájením akce sta-noveném pořadatelem akce,
c) nosit v průběhu akce příslušné označení „VELITEL PREVENTIVNÍ POŽÁRNÍ HLÍDKY“nebo „ČLEN PREVENTIVNÍ POŽÁRNÍ HLÍDKY“a plnit uložené úkoly
d) po ukončení akce provést kontrolu požárně bezpečného stavu kontrolovaných prostorů a informovat o průběhu akce a ukončení kontroly požárně bezpečného stavu pořadatele.
2.4 Tímto nejsou dotčeny povinnosti vyplývajících z předpisů o požární ochraně.
——————————————————————
19) § 135 odst. 4 písm. e) zák. č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Příloha číslo 2 k obecně závazné vyhlášce města Litomyšle č. 4/05
Podrobnosti k provádění kontrol podle článku 3 odst. 8 této obecně závazné vyhlášky
Kontrola plnění podmínek požární bezpečnosti pro akci se provádí:
1) před zahájením akce:
a) v souladu s předpisy o požární ochraně, a to osobou odborně způsobilou (§ 5, 6 a 11 zákona o požární ochraně a § 12 vyhlášky o požární prevenci); jedná se zejména o pra-videlné kontroly dodržování předpisů o požární ochraně formou preventivních po-žárních prohlídek, jejichž součástí je prověřování dokladů o plnění povinností stano-vených předpisy o požární ochraně,
b) v rozsahu úkolů stanovených organizátorem preventivní požární hlídce pro konkrétní ak-ci, např. kontrola stavu únikových cest a únikových východů včetně jejich označení, kont-rola stavu únikových cest, příjezdových komunikací a nástupních ploch, kontrola rozmístě-ní hasicích přístrojů, úplnost vybavení hydrantových systémů, úplnost označení přísluš-nými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně.
2) v průběhu akce:
a) pro provádění kontrol musí být stanoveny konkrétní postupy s ohledem na druh a roz-sah akce a odpovědnosti pro zajištění odstraňování případných nedostatků v zabezpe-čení požární ochrany zjištěných kontrolou v průběhu akce (např. bude-li zjištěno za-parkované vozidlo před únikovým východem nebo na příjezdové komunikaci musí být zajištěno jeho přeparkování nebo odtah vozidla),
b) v případě, že v průběhu akce nastane situace, která vyvolává bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření nebo je-li zjištěno, že by v případě vzniku požáru byla ohrožena nebo znemožněna záchrana osob nebo ma-jetku, organizátor akce organizačně zabezpečí možnost jejího přerušení nebo ukončení tak, aby nenastalo nebezpečí z prodlení.
3) po ukončení akce:
a) provede kontrolu, zda se v daném prostoru nenachází nepovolané osoby,
b) ověří, že v daném prostoru nenastala situace, která by mohla vyvolat bezprostřední ne-bezpečí vzniku požáru.
Poznámka: Záznam o případných zjištěních provést jako součást záznamu o kontrole při ukončení akce.